






RIGET III: EXODUS - DVD
RIGET III: EXODUS kan endnu ikke bestilles, men straks udgivelsesdato meddeles fra Rettighedshaver, åbnes der op for forudbestillinger.
Med Riget Exodus har Lars von Trier nu langt om længe tilendebragt den trilogi han igangsatte i 1990’erne, men som han aldrig nåede at færdiggøre dengang. I et værk der er spændt ud mellem at være legesygt og rodet, mesterligt og dilettantisk, retter von Trier først og fremmest blikket tilbage—et blik der selvfølgelig er rettet mod de to første sæsoner af Riget, men som også i det hele taget er rettet tilbage mod von Triers samlede produktion og ligeledes udad mod nogle af hans filmiske inspirationskilder. Måske mere end noget andet antager Riget Exodus derfor karakter af at være et refleksivt værk hvor von Trier gør status over sin karriere.
VÆR VEL BEREDT PÅ AT TAGE DET GODE MED DET ONDE
Da "Rigets" første sæson rullede over skærmen i 1994, sad en million danskere fastlåste til deres billedrørs-tv for at følge med i den mærkværdige komedieserie. Det anderledes format, som genresammenfletter gys, krimi, sæbeopera og folkekomedie, er skabt af den ligeså anderledes dreng i klassen, Lars von Trier. Serien, som på flere punkter er stilistisk forløber for Dogme 95-bølgen, må siges at være von Triers folkelige gennembrud. Karakteristisk for "Riget" er de gode skuespilpræsentationer fra en stjernerække af store, folkekære personligheder som Holger Juul Hansen, Ghita Nørby, Jens Okking, Otto Brandenburg, Henning Jensen og Søren Pilmark. Med sit særegne filmsprog, formår Lars von Trier at skabe tv på kunstnerisk højt niveau og samtidig fastholde den almindelige danskers interesse for fortællingen om kampen mellem det gode og det onde. Sæson 1 slutter med mange uforløste ender – alligevel skal der gå tre år, før seerne på ny kan sætte tænderne i en anden sæson i 1997. Det er dog småting. For mens første sæson endte uforløst, slutter anden sæson utrøsteligt utilfredsstillende for seeren – trods dét, har man måttet væbne sig med et kvart århundredes tålmodighed, før man på ny kan følge de astrale eksistenser på den neurokirurgiske afdeling.
Synopse RIGET III: EXODUS
Søvngængeren Karen tilkaldes i et mareridt til Riget af en mystisk stemme, som har brug for hendes hjælp. På Riget møder hun både gamle kendinge, men også nyt personale. Karen allierer sig med portøren Bulder og hjertekirurgen Judith, for i fællesskab at fordrive de onde ånder på Riget én gang for alle – men sataniske kræfter kæmper imod. Den svenske overlæge Helmer Jr. har fået stilling på Riget, men hans lægegerning er bestemt ikke første prioritet; Han har nemlig en hemmelig agenda, da han søger svar på hvad der skete med sin afdøde far, Stig Helmer. Hospitalsdirektøren Bob lider frygteligt af mindreværd, og kæmper ligeligt mellem at løse 7-kabale på sin computer og optimere Rigets økonomi, mens overlæge Pontopidan gør alt hvad han kan for at undgå patienter og personale, da de stiller svære spørgsmål og har så frygtelig mange krav. Vi møder også Rigmor der nu selv er patient på Riget, Krogen som stadig går rundt i en trancelignende ond tilstand, En særlig gruppe af Anonyme Svenskere, og kirurgen Naver der ikke kan styre sin vrede. Alt er dermed som før og alligevel er intet det samme. Vær vel beredt på at tage det gode med det onde
Produktionsår: 2022
Varighed: 304 min.
Censur: 15 år
Instruktør: Lars von Trier,
Medvirkende: Bodil Jørgensen, Lars Mikkelsen, Mikael Persbrandt, Nicolas Bro,
Riget Exodus
Foto | Zentropa
Ligesom sin far går den svenske overlæge Stig Helmer Jr. (Mikael Persbrandt) op på Rigshospitalets tag, hvor han skriger sin frustration over de skvattede danskere ud over hovedstaden.
Med et djævelsk glimt i øjet afslutter Lars von Trier sin
kultserie i en grandios finale, der byder på sprælsk satire
over krænkelseskultur, bureaukrati og ikke mindst sig selv.
Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen, Ekko Film som giver filmen 5*
Lars von Triers film har ofte været lettere at beundre end
at holde af.
Det gælder særligt hans seneste storværker, Nymphomaniac og The
House That Jack Built, der er provokerende diskussionsfilm med mange lag og
flere sidespor.
Men med Riget kommer han sit publikum i møde. Både
i de to gamle sæsoner, hvor han steg ned fra kunstfilmens bjerg for at forkynde
sine landsmænd et folkeligt gennembrud, og i Riget Exodus, hvor han går på
kompromis med virkeligheden for at færdiggøre sin kultdyrkede hospitalsgyser.
Der ligger en vigtig pointe i, at serien ikke hedder Riget
III. Tredje sæson af Riget kunne umiddelbart ikke realiseres, da for
mange af skuespillerne var gået bort.
Riget Exodus er med sine fem afsnit derfor at betragte
som et ekstranummer og en nådegave til gamle fans, der – som Bodil Jørgensens
søvngænger Karen i seriens metaindledning – har følt sig snydt af de forrige
sæsoners infernalske og irriterende nævenyttige cliffhangers.
”Det er da ikke nogen slutning! ” korser hun sig og fikserer
sig selv til sengen for at falde i søvn.
Det husker hun måske fra Idioterne, for hun er den
samme Karen, der dengang lærte at mærke sig selv i mødet med sin indre idiot.
En uvæsentlig detalje, men helt i tråd med seriens tematik om at følge gamle
historier til dørs.
Karen vågner om natten og tager en skæbnens taxa til
Rigshospitalet – bestilt af det gode eller det onde. Hun føler sig kaldet
dertil af Lillebror, der drukner, og hvirvles snart ind i hospitalsgangenes
sepia-søsyge tosserier.
På neurokirurgisk afdeling har den tiltrædende overlæge Stig
Helmer Jr. arrogant foragt for skvatdanskernes medicinske niveau, men får en
kølig modtagelse og øgenavnet Halmer af sine danske kolleger: Kun halvt så god
som sin far, der blev spillet af legendariske Ernst-Hugo Järegård.
Men Mikael Persbrandt er god. Særligt i scenerne,
hvor hans svenske kollega Anna (Tuva Novotny) lægger heftigt an på
ham, før hun runder af med de fem ord, man frygter i enhver kontorflirt:
”Du hører fra min advokat!”
Det fører ned til dametoiletterne, hvor Alexander Skarsgård
i rollen som en advokat har praksis. Samme sted rådgav skuespillerens far,
Stellan Skarsgård, i rollen som en anden svensk advokat Helmer Sr. til at
benægte og forhale alle beskyldninger.
I en morsom scene hyler advokaten som en ulv, mens den yngre
Helmer forklarer, hvordan han og kollegaen nøje forhandlede antal lårballer,
der måtte klaskes. Men piben fik en anden lyd, da han sendte hende
samtykkeerklæringen. Advokaten råder ham til at indgå forlig, da han også
repræsenterer den krænkede part.
Lige dér tænker man, at Järegård ville have spillet scenen
på samme måde som Persbrandt: forfjamsket, indigneret, arrig.
De nye karakterer er parafraser over de gamle med væsentlige
forskelle.
Den danske overlæge Dr. Pontoppidan (Lars Mikkelsen) er et
nøk mere udspekuleret end joviale Moesgaard, mens den koleriske Dr. Naver
(Nikolaj Lie Kaas) veksler faretruende mellem den imødekommende Dr.
Krogshøj (Søren Pilmark) fra Riget og den arrige zombie, han
forvandles til i Riget II.
Som da han lover Karen, der er indlagt for at få ”studset
frontallapperne”, enten at skære hendes hjerne til biksemad eller hver dag at
fodre hende med kattetunger.
Det nye hold af skuespillere er skarpe og skægge, og de
gamle spøger også i kulisserne.
Mogge (Peter Mygind) scooter rundt på gangene med omvendt
propelkasket og egne ærinder, og Dr. Krogshøj skuler omkring med skriggrøn
hanekam. Sygeplejersken Camilla (Solbjørg Højfeldt) har samme livstrætte
attitude, lægen Judith (Birgitte Raaberg) er nu på kardiologisk, og sekretæren
Fru Svendsen (Birthe Neumann) hvirvler stadig omkring og i vejen for
hospitalets løbske egoer.
Henning Jensen fylder mest i sin glansrolle som Bob,
direktøren for det hele, der bjæffer forurettede dessiner, mens han forgæves
lægger syvkabale på computeren og græmmes over, at Skejby med deres
partikelkanon har overhalet Riget som landets førende sygehus.
Riget Exodus er et selvsikkert slingrende værk, der
føles som en exodus – en udvandring – af det tankemylder, som må have hobet sig
op i Triers hoved: Hvor skulle historien gakke sig hen, og hvilke offentlige
instanser og samtidshyklerier fortjente en kærlig opsang?
Serien er fuld af sprælsk satire over krænkelseskultur,
kønsneutralitet, bureaukrati, gammelmandsvælde, digitalisering, djøf’ere og
ikke mindst sig selv, når den med det drilske metagreb sætter en kile imellem
publikum og fiktionen. Og da det hele truer med at gå op i hat og briller i det
kunstneriske venstrehåndsarbejde, som Trier engang kaldte originalserien, træder
ånderne i karakter.
For sideløbende med svenskekrigene på neurokirurgisk
forsøger Karen sammen med Bulder (Nicolas Bro), der egentlig hedder Balder, at
finde frem til Udo Kiers godsindede dæmonbaby Lillebror, som hun kan mærke, har
brug for hende.
”Det er til jul, det sker,” varslede Morten Rotne Leffers’
opvasker i Riget II, og den nye serie foregår netop i adventstiden,
inden porten til Riget skal åbne sig på ny. Kaos hersker, som ræven
i Antichrist sagde til Willem Dafoe, der her dukker djævelsk op for
at føre an i de forbandedes dansetrup.
Undervejs kunne man ønske, at Trier ville sit publikum det
lidt mere ondt end godt.
Han kan forurolige og forstyrre som ingen anden instruktør,
men selv om Karens jagt på mysteriernes løsning fører til nogle af seriens mest
skrækindjagende billeder, er uhyggen langt hen ad vejen til at
overse.
Riget Exodus er særligt gavmild i de sidste afsnit,
hvor alle tråde samles i en passende grandios finale, og Trier og hans
blændende filmhold efter bedste evne og humør forsøger at besvare de brændende
spørgsmål, vi har siddet inde med i 25 år.
Han styrer skuden i mål med overlegent håndelag og en lang
karrieres erfaring med det monumentale. På sin egen måde og med et djævelsk
glimt i øjet.